Fisica sperimentale Ciclo XXIX

Breve descrizione del Dottorato

The main goal of the 3 years Doctoral Programme is the formation of young researchers in Experimental Physics. The student is expected to acquire a broader cultural background in Physics, to get specific skills in traditional and state-of-the-art experimental techniques, and to develop a critical sense in the analysis of the data and in the interpretation of science results. This is made possible by an active participation of the PhD student in international projects financed by the EU and/or by italian research institutions (INFN, CNR, MIUR, ASI). Specific R&D research projects provide the opportunity to get hands-on experience in the design and implementation of innovative instruments requiring specific know-how in microelectronics, opto-electronics and data acquisition. The physics research groups of the Univ. of Siena are well integrated in large international research collaborations including: High Energy Physics (CDF, CMS, TOTEM) with experiments at particle colliders (CERN, FNAL); Astroparticle Physics (CALET, MAGIC) with experiments in space (on the International Space Station) and ground observatories; Photonics (Quantum Optics) at Legnaro INFN National Laboratory; Complex Systems; Medical Physics. This allows our PhD students to access the experimental facilities provided by leading national and international laboratories, universities and research institutions via research stages abroad. The board of school (21 professors + 6 researchers) includes 5 tenured professors from foreign universities. PhD thesis in co-supervision are regulated by international agreements. Lessons and seminars are in English.

Ulteriori informazioni sono riportate nella scheda pdf allegata

INFORMAZIONI

Bando pubblicato sulla Gazzetta Ufficiale n. 85 - IV serie speciale concorsi ed esami - del 25/10/2013

Dati aggiornati rispetto al bando di concorso

Posti 7, di cui:

Posti con Borse di Ateneo 1

Posti con borse MIUR-Fondo Giovani 1

Posti con Borse finanziate da enti esterni 3

Dettaglio borse finanziate da enti esterni:

1 borsa: Ente finanziatore Istituto di Fisica Applicata "Nello Carrara" del CNR - Tema di ricerca Il tema della ricerca verterà su aspetti di ricerca in fisica sperimentale, con particolare riferimento allo studio e lo sviluppo di metodologie legate ad applicazioni aero spaziali fra le quali l'estrazione di dati di fluorescenza in mezzi diffusivi

1 borsa: Ente finanziatore Società Aeroporto Toscano Galileo Galilei S.p.A. (S.A.T.) - Tema di ricerca Area della Fisica acustica e delle sue applicazioni in relazione all'impatto acustico del rumore aeroportuale

1 borsa: Ente finanziatore INFN (Istituto Nazionale di Fisica Nucleare)

Posti senza borsa 2

Durata del corso 3 anni

Coordinatore Prof. Pier Simone Marrocchesi ([email protected])

Dipartimento  di Scienze Fisiche, della Terra e dell'Ambiente

Curriculum  Fisica sperimentale

Scadenza della domanda 25/11/2013 ore 13.00

Calendario delle Prove

La valutazione della documentazione presentata dai candidati, alla quale i candidati non dovranno presentarsi, avrà luogo il 3 dicembre 2013

Prova Orale La commissione giudicatrice ha ritenuto opportuno non convocare i candidati per una prova orale effettuando la valutazione comparativa dei candidati basandosi sulla documentazione presentata.

Riferimenti/contatti

Divisione Corsi di III livello