The Coimbra Group Seminar

Giovedì, 27 Ottobre, 2022 (All day) a Venerdì, 28 Ottobre, 2022 (All day)
The Coimbra Group Seminar
Mobility. Civicness. Sustainability. The future of European City campuses. cg and academic exchange & mobility working group
The Coimbra Group Seminar

Firma “Dichiarazione di Poitiers”

27-28 ottobre, Palazzo del Rettorato, Banchi di Sotto, 55  Siena

Il 27 e 28 ottobre, al Palazzo del Rettorato, si terrà il seminario del Coimbra GroupMobility. Civicness. Sustainability: The Future of European City Campuses, il network Coimbra Group che promuove l’internazionalizzazione e la collaborazione accademica.

Il 27 ottobre, alle 9.30, in Aula magna storica del Rettorato, i lavori saranno aperti dai saluti del Rettore dell’Università di Siena Francesco Frati. A seguire, la professoressa Gabriella Piccinni terrà la lezione Patterns of political communication in the XIV Century Italy. The Buon Governo by Ambrogio Lorenzetti”.

Parteciperanno al seminario rappresentanti di 15 Università europee, gli studenti stranieri in mobilità a Siena e i rappresentanti di ESN (Erasmus Students Network) che saranno anche impegnati in un gioco sulla conoscenza delle pratiche di sostenibilità e mobilità internazionale, volto a valorizzare  la cooperazione tra le città e le Università (European City Campus).

Sempre il 27 ottobre, alle 11.30, nella Sala delle Lupe di Palazzo Pubblico, si terrà la firma della "Dichiarazione di Poitiers"  da parte del Sindaco del Comune di Siena Luigi De Mossi e del Rettore dell’Università di Siena Francesco Frati. La “Dichiarazione di Poitiers” conferma il ruolo centrale degli atenei nello sviluppo delle città ed auspica ulteriore dialogo e cooperazione tra le Università europee e le municipalità di riferimento.

Università di Siena e Comune di Siena sono state tra le prime istituzioni ad aderire a questo appello.

Il 28 ottobre i lavori proseguiranno in Sala Consiliare del Palazzo del Rettorato con l’incontro dell’Academic Exchange and Mobility Group in seno al Coimbra Group.

english version

27-28 October, Palazzo del Rettorato, Banchi di Sotto, 55 – Siena

On 27 and 28 October, the seminar of the Coimbra Group, Mobility, will be held at the Palazzo del Rettorato. Civicness. Sustainability: The Future of European City Campuses, the Coimbra Group network that promotes internationalization and academic collaboration.

On 27 October, at 9:30, in the Aula Magna del Rettorato, the work session will be opened by the greetings of the Rector of the University of Siena Francesco Frati. Next, Professor Gabriella Piccinni will give the lecture "Patterns of political communication in 14th. Century Italy.” The Buon Governo by Ambrogio Lorenzetti.

The seminar will be attended by representatives of 15 European universities, foreign students in mobility in Siena and representatives of ESN (Erasmus Students Network) who will also take part in a game on knowledge of sustainability and international mobility practices, aimed at enhancing cooperation between cities and universities (European City Campus).

Also on October 27, at 11:30, in the Sala delle Lupe of Palazzo Pubblico, will take place the signing of the "Poitiers Declaration" by the Mayor of the Municipality of Siena Luigi De Mossi and the Rector of the University of Siena Francesco Frati. The "Poitiers Declaration" confirms the central role of universities in the development of cities and hopes for further dialogue and cooperation between European universities and the relevant municipalities.

The University of Siena and the Municipality of Siena were among the first institutions to join this call.

On October 28, the work will continue in the Sala Consiliare del Palazzo del Rettorato with the meeting of the Academic Exchange and Mobility Group within the Coimbra Group.